solangeopreis.reismee.nl

Yogyakarta deel 1

Mijn avonturen in Malang zitter er al weer op. S’ochtends pak ik mijn spullen, loop nog even rond met maaike en dan bestel ik een grab naar het station. Je hebt hier 2 verschillende bedrijfen Grab en Go Jek en hier mee kan je taxi’s, scooters, eten en nou veel meer bestellen. Ik moet een uur van te voren op het station zijn en dan met je inchecken dus dit doe ik dan ook. Om 1 uur vertekt mijn trein en het is een rind van zo’n 7 uur. Gelukkig heb ik voor de luxe trein gekozen, dus heel veel beenruimte een lekkere stoel en airco. Zo kom ik die paar uur wel door hoor. Het uitzicht is heel mooi, soms rij je vlak langs de huizen en kan je zo naar binnen kijken, je komt langs rijstvelden, rivieren en bergen. Na zo’n uurtje ga ik ondertussen ook in mijn dagboek schrijven deze moet nodig een update krijgen namelijk. Na wat mooie verhalen besluit ik lekker een serie te kijken en de tijd vliegt voorbij. Om 8 uur heb ik een wekker gezet want om 8.20 kom 8k aan in Yogya. Ik pak mijn spullen en wacht tot ee het station in rijden. Binnen 5 min sta ik buiten en zoek ik een grab scooter. Ik laat hem het afres zien van het hostel en daar gaan we dan. Met backpack en al achterop, gelukkig rijd hij heel voorzichtig. Ze zeggen altijd dat ze de weg kennen maar dat doen ze niet, dus hij moet wel 3x de weg vragen... na zo’n twee keer de zelfde weg op en neer te rijden weet die eindelijk waar die heen moet ik zet hij me af bij mijn hoster Hati hati.

Ik word meteen super leuk ontvangen en word naar mijn kamer begeleid. Hier zitten 2 andere Ned meiden in super leuk. De ene gaat morgen wel al weg maar de andere is ook net aangekomen. Ik pak uit en maak een praatje en dan word ik door een local van het hostel meegenomen naar de reaggea bar, super gaaf! Een jongen uit de US is ook mee, we spelen heel wat drank spelletje en luisteren naar de live muziek. Daarna besluiten we naar Banana te gaan een gay bar. Hier maken we wat dansjes en drinken we wat. Rond een uurtje of 2 besluiten we terug te gaan naar hostel en ga ik lekker naar minn bed.

Ik word betijds wakker en besluit beneden een lekker ontbijtje te nemen. Een heerlijke verse pannenkoek met vers fruit. Ik praat wat met Simone mijn kamer genootje en we spreken af om vanavond wat te gaan eten samen. Zij gaat namelijk vandaag op een scooter tour naar de tempel en ik ga de stad verkennen. Ik loop de hele middag rond in deze geweldige stad. Ik begin bij het paleis maar al snel word ik aangesproken door een aardige local dat de ingang aan de andere kant is. Hij verteld me ook over een expositie van batik dat is een schilder kunst dit sluit alleen om een bepaalde tijd dus raad hij me aan daar meteen heen te gaan als ik dit wil zien. Ik vond het wel interesant dus hij regelde een tuk tuk voor me voor een locale prijs die mij daar heen bracht. Er stonden wel honderden schilderijen. Er wer mij uitgelegd hoe de doeken gemaakt worden en dat er heel veel fake in omloop zijn. Deze kan je herkennen doordat ze aan de achterkant niet doorzichtig zijn en als je besprenkeld met water de kleuren niet uit lopen. Hier kan je ook voor een hele goedkope prijs echte doeken kopen. Ik besluit 3 kleintjes te kopen want ik konniet kiezen. Blij met mijn aankoop vervolg ik mijn trip naar een goedkope souvenir shop die mij aangeraden werd vanuit het hostek.

Na zo’n 10 min lopen kom ik hier aan, ben er even doorheen gelopen maar zag verder niks interessants dus loop ik verder naar wat ik dacht wat het paleis was. Die was dus alleen de ontvangst hal, super groot maar niet heel interessant van binnen, maar wel leuk om gezien te hebben. Jammer genoeg als ik bij het paleis aankom is deze dicht.. mij werd verteld dat het tot half 3 open zou zijn maar dit was tot 2 uur helaas. Ik kom een oud mannetje tegen die mij de weg wijst naar het water paleis. Dit zijn vooral ruines die nog overzijn na de aarbeving, heel gaaf en indrukwekkend om door heen te lopen. Natuurlijk wilt iedereen weer met me op de foto. Zelfs een jonge politie agent, dit vond ik wel leuk dus wil ik ook een foto met hem natuurlijk haha. Mijn maag begon te rommelen dus het was tijd voor wat eten. Beneden bij de ingang van het paleis is er een leuk tentje dus daar neem ik plaats. Toevallig zit de jonge politie agent hier ook met zijn vriend. Ook een ned stel die gitaar speelt en zingt, dus ik heb leuke achtergrond muziek terwijl ik geniet van het lekkere lokale eten. De jongen politie agent kan ook wat gitaar spelen en zingen dus spelen ze samen wat nummers.

Het nederlandse stel kom ik ook weer tegen als ik terug loop door het ester paleis en ze vertellen mij over een ondergrondse tunnel die lijd tot een open plek waar 3trappen 1 worden. Zij brengen mij naar de ingang, helaas heb ik een ticket nodig, zij hadden het al vaak gezien dus gingen verder en ik ging opzoek naar het loket. Bonus foor dit ticket kon je ook nog het gedeelte zien van waar de sultan zijn baderen had. Dit was nog zo goed als in takt, hier kreeg ik een gratis tour door de baderen en vervolgens ook de ondergrondse tunnel.

De birdmarkrt was mijn laatste stop voor ik terug ging nssr het hostel waar ik had afgesproken met Simone tussen 5/6. Heel indrukwekkend maar zo zielig. Allemaal verschillende dieren zoals, vissen, konijnen, reptielen, vogels, katten etc met te veel in kleine kooitjes gepropt. Een man vertelde mij dat alles legaal is alleen dit geloof ik niet helemaal. Op de birdmarkrt zijn er ook wedstrijden voor vogels. Als je rood krijgt betekend dit dat je vogel erg goed is en dat is een ticket naar een hogere wedstrijd. Ze luisteren natuurlijk naar het gezang maar kijken ook naar hoe de vogel er uit ziet en of de veren mooi zijn. Erg interessant om te horen.

Eenmaal terug in het hostel is er een nieuw meisje in onze kamer Relinde ook uit Ned. Super leuk zij gaat ook mee uit eten. Simone was wat laat door traffic maar om half 7 nemen we de taxi naar een leuk redtaurantje ook Jeff van US gaat gezellig mee. Helaas weet de taxi weer eens niet waar die heen moet en luisterd die niet naar onze routing dus stappen we bij een grote straat met eettentjes maar uit en gaan we opzoek naar iets anders. De straat is vandaag afgezet voor een festival dus nu staat de straat vol met tafeltjes waar je kan genieten van je eten en lekkere alcoholische versnaperingen. We maken het niet te laat want morgen moeten sommige van ons zoals ik weer betijds op voor een tour.


Daarover hopelijk vanavond meet want moet nu snel spullen pakken voor me bikr tour! Dikke kus tot snel

Foto’s volgen nog

Reacties

Reacties

ellen

Wat een belevenissen en wat schrijf je leuk en spontaan.Echt zoals jij het beleeft.Het is een levenservaring,die je niet snel zult vergeten.Flink hoor en nog heel veel plezier.Dag liefs Ellen

Mams

Fijn weer eens wat van je te lezen. Je onderneemt ECHT heel veel en haalt alles uit deze trip. Ik ben trots op je ondernemingsdrift. Uit je verhalen proef je het enthousiasme van wat je allemaal ziet. Je legt leuke contacten, die kunnen later heel waardevol zijn. Blijf vooral genieten. Knuffel mams

solange bouma

Dankjewel mamsie! Ja probeer eel zo veel mogelijk te doen en te ondernemen. Heb zeker al wel vrienden ontmoet waar ik nu nog steeds contact heb en die van de hele wereld komen

Rienk

Leuk bericht. Met spanni ng gelezen

Paatje

Hoi lief, ohh een knap politie agentje met een gitaar...arresteer me maar zei je toch ;-)
Mooie foto's meid! Trip van je leven. X Pa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!