solangeopreis.reismee.nl

Chiang mai

Na weer een 6 uur durende bus rit komen we aan in Chiang Mai, we hebben een lekker resort geboekt waar ze ook dorms hebben. Zodra we aan komen gaan we meteen naar het zwembad en bestellen we een bucket en wat te drinken en spenderen de rest van onze dag hier. S’avond gaan we opzoek naar en restaurantje en belande we bij een leuk tentje aan de riviermet live muziek. Voor wede stad in gaan spelen we nog wat dranks spelletjes en bestellen we buckets bij het resort. Na uurtje of anderhalf 2 nemen we een truck naar de stad en duurd het even voor we een club vinden. Maar we hebben een super leuke avond.

Gisteren hebben we een Ned meisje ontmoet de meiden en ik nemen haar mee naar de oude stad en bezoeken wat mooie tempels. We lopen wat rond en zien dan een super leuk restaurantje waarvan het plafond bezaaid is met paraplu’s, en ze hebben zelfs schommels ipv stoelen. We lunchen hier wat en gaan dan terug naar het resort. We drinken nog wat buckets en spelen wat drank spelletjes voor we de stad in gaan. Ik maak het niet te laat want morgen gaan we naar de olifanten.

Ik sta betijds op om te ontbijten voor ee worden opgehaald. Ik meet de meiden bij het ontijt. Het is zo’n uurtje rijden naar het olifanten sanctuary. We moeten speciale kleding aan voor we naar de olifanten gaan. We hakken wat suikerriet en krijgen bananen die we aan de olifanten mogen geven. Er is een groot mannetje een wat kleiner vrouwtje en een baby van 3 jaar. Het zijn echt magische beesten. We mogen ze voederen. We leren hoe we de olifanten moeten benaderen, 1 hand op de oor en de andere aaiend over de slurf. We moeten een hand op de oor houden omdat ze hier mee flapperen en anders kunnen ze je perongeluk een klap verkopen. Het eten mag je alleen in de slurf geven. We maken veel foto’s en voeren ze. Het is even wennen maar al snel raak je gewend. Ze zijn zoo mooi. Na het voeren en knuffelen gaan we een stukje met ze lopen. De baby is erg druk en speels. We lopen naar de rivier waar we met ze mogen badderen. Eerst gaan de olifanten en het water en dan mogen wij. We moeten onze kleding ver weg leggen omdat ze deze anders pakken en er mee gaan spelen. Het water is best koud maar dat houd ons niet tegen. We spetteren ze nat en aaien ze. Na zo’n 20 min gaan we uit het water. De olifanten bestrooien zichzelf met modder en aarden dit doen ze als bescherming tegen de zon. We lopen rustig terug. Boven aaien we ze nog wat meer. Ook leren we over de verschillen tussen de Afrikaanse en Aziatische olifant. De Aziatische is kleiner en alleen de mannetjes krijgen slagtanden. Er zijn er zo’n 500 in Thailand. Helaas zit het er op en lopen we terug naar het hoofdgebouw waar we lekker in het zwembad duiken en noodles soep krijgen. Voor we worden opgehaald. Ze zin betijds terug en chillen nog wat langs het zwembad.

Om 4 uur word ik opgehaald om naar kookles te gaan. We gaan eerst naar de markt waar we over de ingredienten leren daarna worden we naar de les gebracht. We gaan in totaal 5 gerechten maken. Ik kies voor de springrolls, pad thai, soep, green curry en mango en sticky rice. We beginnen met de springrolls en pad thai. Je moet even doorhebben hoe je de springrolls moeten vouwen maar als je het eensmaal in je vingers hebt is her zo gedaan, we moeten ze heel even bakken in wat olie en dan zijn ze klaar. Pad thai is een bekend Thais gerecht met noodles, kip, groenten en ei geroerbakt. We bakken eerst de kip en dan voegen we de groeten er bij, de noodles en het ei. We bakken het even en dan is het klaar. We gaan naar boven om onze kookkunsten te proeven. Hmm wat is het lekker zeg. We gaan naar beneden voor de 2e ronden. De soup green curry en sticky rice met mango. We snijden eerst alle groenten die we nodig hebben en maken dan onze eigen curry pasta van scratch. Super leuk, het duurd even maar heb je wel wat. Daarna mogen we weer achter het fornuis staan. Eerst maken we de curry, we beginne met de kip in klein beetje olie curry en knoflook te bakken. Daarna de groeten er bij en de curry pasta. Je kan het zo spicy maken als je zelf wilt door meer of minder toe te voegen. Je laat het even staan en dan is het klaar. Dan beginnen we met de soep. Voor mij eerst water koken en dan de spices toevoegen. Laten trekken en dan de groenten er bij en dan is het al bijna klaar. Ondertussen maken we de de sticky rice waar een speicaal goede overheen gaat wat het zoet maakt. Zodra het klaar is mogen we weer naar boven om te genieten. En ohh wat is het lekker al zeg ik het zelf. Ik krijg jammer genoeg niet alles op omdat het zo veel is.

Als ik terug kom zoek ik de jongens en meiden op en gaan we naar de night market en nog wat poolen in de stad. Ik ga wel betijds terug want morgen ga ik naar Chiang Rai de witte tempel en 3 landen punt. Ik sta vroeg op om minnsoullen te pakken en te ontbijten. Ik zit al optijd klaar voor de bus die me ophaald maar na een halfuur is die er nog niet. Ik ga maar naar receptie om te vragen of ze kunnen bellen. Na wat telefoontje en nummers geprobeerd krijgen we eindelijk iemand aan de lijn. Ze zeggen dat ik niet op de lijst sta... en ze zijn ook al knderweg. Ik moet wachten tot de jongen van de tour shop er is. Na zo’n 20 min is hij er eindelijk en gaat die er achter aan. Ze zeggen dat ze de mail niet hebben ontvangen en kunne niks voor mij doen.. dus regelt hij een taxi voor mij die mij naar Chaing rai brengt en terug. Ik slaap wat in de auto en klets wat met de chauffeur. Het is zo’n 2,5 uur rijden. De tempel is super mooi, eel wat kleiner dan ik dacht. Ik loop wat rond en maak veel foto’s. Aan het einde kan je een lucky leaf kopen en een wens opschrijven en ophangen. Dit doe ik dan ook. Ook gooi ik een muntje in de put. Ik loop nog rond om te kijken of ik alles heb gezien en ga dan naar uiten. Ik bekijk wat winkeltjes en koop dan een heerlijke smoothie voor lunch. Daarna zoek ik mijn chauffeur op en rijden we weer terug. Ik ben betijds terug en chill nog wat met de meiden bij het zwembad. Daarna gaan Sarah Hannh en ik next door eten bij het beste Restaurant van Thailand David’s Kitchen. We genieten van inze 4 gangen menu en krijgen zelf seen upgrade naar het betere deel van het restaurant. Voor Thaise begrippen is het duur, voor Europese begrippen is het de prijs van een goed maar betaalbaar restaurant. De eigenaar maakt een praatje met ons en verteld dat een paar meiden van het Ned hockeyteam een x tot in de late uurtjes bij hem hebben gegeten en wijn hebben gedronken. Hij had zelfs een foto en Hannah en ik herkende er een paar.

De jongens komen ons ophalen en gaan we naar een Thaise box wedstrijd, die zo’n 2 uur duurd. Het was leuk om te zien en heb ook nog iemand KO zien gaan, toch wel een goal! Ook hadden ze een ronde waar 3 mannen geblindoekt de ring in gingen, de scheidsrechter kreeg wat klappen van een man maar hij gaf een goede trap terug. Na het boxen gaan we terug naar het resort en betijds naar bed, want morgen gaan de jongens Hannah en ik naar Pai en de Deense meiden naar het zuiden.


Reacties

Reacties

Irmgard

Oh zo super lief die olifanten, lijkt mij zo leuk om te knuffelen en wassen.
Wat betreft het koken, daar houden wij ons voor aanbevolen als je terug bent. Je hebt weer een hoop leuke dingen gedaan!

Mams

Wéér zo'n geweldige ervaring. Badderen met olifanten, dat kunnen weinigen ook vertellen. Leuk idee om zo'n kookles te nemen. Mag je hier ook een keertje doen hoor. Die witte tempel is prachtig. Is het witte steen? Fijn dat je zoveel verschillende dingen doet.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!