solangeopreis.reismee.nl

Koh Rong Sanloem

We pakken de laatste spullen nog in op de kamer, de meiden die bij ons op de kamer liggen gaan toevallig ook richting de eilanden gezellig. Wij lopen vast richting de pier, waar het erg druk is en niet meteen duidelijk welke boot je moet nemen. Maar na wat rondvragen en tickets laten zien hebben we de boot gevonden en kunnen we onze tassen neerleggen. Na paar minuten mogen we de boot op en daarna worden alle tassen ingeladen. We zijn net van wal en zien dan ineens onze meergenoten aan komen lopen, net te laat maar waarschijnlijk kunnen ze zo de volgende boot nemen, hij zit namelijk ook al helemaal vol. We gaan met een speedboot dus razen over de golven heen. Eerste stop is Koh Rong, hier gaan al veel mensen van de boot af en komen er ook weer nieuwe aan boort. Marf en ik besluiten voor buiten te gaan zitten in de punt kunnen we lekker naar de omgeving kijken. We ontmoeten wat jongens waar we gezellig mee kletsen. We komen aan in Koh Rong Sanloem alleen mogen de boot niet af iemand hopt hier alleen aan. Jammer want ons hostel is nog geen paar honderd meter verder op, hopelijk is het straks ook niet te ver lopen. We gaan het hele eiland om en komen dan aan op een parel wit strandje. We lopen met zijn 4e de pier af en vragen hoe we bij ons hostel moeten komen, ja dat kan niet alleen over water. We worden verteld dat ze ons hier express afgezet hebben zodat de locals ook wat geld verdienen om ons weer terug te brengen naar de pier waar we net waren en er niet af mochten, we hadden wat meer moeten aandringen... We gaan bij een restaurantje zitten nemen wat te drinken en de boy's vragen rond voor een bootje, het duurde even maar dan eindelijk wil iemand ons brengen. Maar onze vrienden hebben nog een ander probleempje ze wisten niet dat je cash geld mee moest nemen naar dit eiland want er is nergens wifi of pinautomaten op het eiland. Er werd ons verteld dat je verder op bij een hotel zou kunnen pinnen en dan geven ze je cash geld terug. Helaas hij is alleen niet open. Dan maar met het bootje mee en kijken of er daar wat geregeld kan worden.

Uiteindelijk kunnen we er wel om lachen, na zo'n 15 min in de longtailboot komen we weer aan bij de juiste pier en kunnen meteen door naar het hostel. De jongens (broers) besluiten met ons mee te gaan, gezellig. Helaas ook hier geen pinautomaat dus gaan ze morgen ochtend vroeg met de eerste boot mee terug naar het vaste land om te pinnen. We worden naar onze kamer gewezen waar we meteen onze zwemkleding aan doen en lekker gaan chillen aan het strand. We lopen wat rond op het eiland en ik koop wat nieuwe slippers want, huilen mijn havaianas zijn kapot gegaan en niet te maken. S'avonds is er een klein feestje hier ontmoeten we nog een leuke meid uit Engeland Ellen en een jongen waarvan ik de naam even niet meer weet haha. We drinken en kletsen wat. Ik had gehoord dat je de bioluminal plankton hier ook kan zien dus dat gaan we vanavond om 12 uur bekijken als het helemaal donker is. Ik ben benieuwd of het beter is dan in Phi Phi wat ik hoop, kijk er echt naar uit. We drinken en dansen nog wat en maken er een gezellig avond van. Iets voor 12 kleden Marf, Ellen en ik ons om en gaan naar het strandje verderop waar de plankton te zien is. Het is een donkere weg er naar toe maar gelukkig hebben we flashlight op onze telefoon. We leggen onze kleding bij een boom en laten 1 lichtje branden zodat we het straks kunne terug vinden, want het is zoooo donker. We lopen het water in en ik word niet teleurgesteld. Allemaal blauwe puntjes en vlekken in het water als we er in lopen en het water heen en weer bewegen met onze armen en benen, wat magisch. We joelen het uit, het is zoo super gaaf en vet om dit te zien. Marvin heeft zijn gopro mee en we hopen dat we dit vast kunnen leggen. Ik ben zoo blij en kan niet stoppen met lachen en zeggen hoe focking vet ik dit vind. We blijven wel een halfuur 3 kwartier in het water en laten blauwe strepen achter ons als we zwemmen. Het is niet uit te leggen hoe vet dit is, het water dat gewoon onder je oplicht door de bewegingen die je maakt. Het word toch wat fris dus besluiten uit het water te gaan en ons weer aan te kleden. We lopen het donkere paadje weer terug naar het hostel. En vertellen aan de boys hoe gaaf het was. We blijven nog even wat drinken en gaan dan lekker ons bedje in.

Ik word wakker door het geluid van de zee. Marvin slaapt nog lekker dus ik kleed me aan en loop naar de bar toe die aan het strand ligt. Ellen is ook al wakker de we kletsen wat, dan komt marf en onze andere vriend er ook bij en we besluiten wat te ontbijten. De 2 broers zijn al met de eerste boot vertrokken om geld te pinnen op het vaste land. We kunnen ons inschrijven voor een boot tochtje om het eiland om te gaan snorkelen en vissen. De vissen die we vangen gaan we bij terug komst bbquen en opeten. Dit lijkt ons erg gezellig en we geven ons snel op voor de boot vol zit. De broers Sander en Finn heten ze trouwens, zijn eerder terug dan verwacht en geven zich ook nog snel op. Voor de boot vertrekt werken we nog even aan onze tan. Daarna lopen we in onze zwemkleding met handdoek naar de boot. We varen zo'n halfuurtje en genieten van het uitzicht. Onze eerste stop gaan we lekker snorkelen, biertjes drinken en genieten van de zon. We zwemmen wat rond en zien mooie vissen. Helaas doet mijn snorkel en bril het niet zo goed. Na een klein uurtje varen we wat dieper de zee in en gaan we vissen. Niet met hengels nee wel op de Cambodjaanse manier, gewoon visdraad om een soort van plastic diabolo heen gewikkeld met een haakje en een gewichtje er aan en die gooi je in het water en laat je zakken tot die de bodem raakt en dan als je iets voelt knabbelen heel hard trekken. Best lastig wel we proberen en proberen in en uit halen. Ik samen met Ellen en Marvin zijn eigen. Maar dan hee ik voel wat en trek hard aan de lijn en ja hoor ik heb beet. Hierna probeer ik nog wat maar dan geef ik op. Uiteindelijk zijn er nog wel wat visjes gevangen dus kunnen we lekker smullen.

Als we terug komen staat het eten al klaar en worden de visjes op de bbq gegooid. We smullen lekker en kletsen er op los. De muziek gaat wat harder en dan is het dans tijd. We drinken lekker wat dansen en kletsen. Ook twee vriendinnen van Marf en mij komen langs die hebben we ontmoet in Kep toen we op de vismarkt krab aan het eten waren met Yoahn en Min. Het word weer een gezellige avond. Morgen helaas het laatste dagje dan nemen we de laatste boot terug en dan meteen door met de bus naar Siem Reap. S'morgens worden we wakker door de harde wind. Het is super lekker weer alleen staat er een enorme wind op het eiland. We horen van de jongen waarvan ik de naam niet meer weet, dat er bijna geen tot helemaal geen boten gaan vandaag door de storm omdat ze niet kunnen aanleggen. Dus we besluiten maar langs het kantoor te gaan maar niemand doet open. Als het goed is zou er een boot om 11 uur komen dat zou de enige van vandaag kunnen zijn. Dus Ellen, Marf, Die jongen en ik besluiten onze tas maar te pakken en bij de pier te gaan zitten en als er een boot komt er proberen op te komen. Wij zijn alleen niet de enige die dat idee hebben. Vele proberen van het eiland af te komen. We krijgen een tip dat een andere company wel een boot hier heen heeft gestuurd we kunnen met onze ticket als ze hem tekenen op de andere boot mee. Alleen bij ons willen ze dit weer niet doen... we lopen toch nog maar een keer langs onze company hehe er is iemand, maar nee het klopt dat er niemand komt daarvan... hij regelt dat wij met de andere boot mee kunnen want wij moeten het eiland af ivm onze bus vanavond. We ontmoeten een meisje Vaso ze woont in Nederland maar de komt uit Griekenland. Zij wilt ook graag het eiland af. Waarschijnlijk word het de komende dagen erger met de wind en dus nog lastiger om het eiland af te komen en ze moeten over 2 dagen vliegen. De boot van 11 uur komt om 12 uur aan en we proberen er op te komen, we staan op de lijst maar helaas het is een andere company, Vaso kan een ticket kopen aan de boot want er is nog een plek over en die besluit dit te doen. Wij hopen op een volgende. Gelukkig ons mannetje van de company zegt dat er een boot aan komt en wij zijn de eerste die er op mogen. Yaya gelukkig wat zijn we blij. Eindelijk de boot is er en wij mogen er zonder problemen op. De golven zijn erg hoog en de boot slaat tegen de golven. Gelukkig is het een speedboot dus voel je niet heel veel van de deining. Alleen elke keer keiharde klappen van de hoge golven waar we tegen aan slaan met de boot. Onze vriend doet meteen zijn liftvest aan die is bang dat die er aan gaat, Ellen Marf en ik moeten een beetje lachen. Eerst stoppen we nog op Koh Rong en gaan dan richting het vaste land, het is een lange 'rit'. Marvin en Ellen hebben de tijd van hun leven en hebben het gevoel dat ze in een rollercoaster zitten. Ik kijk en vermaak me door hun gekke heerlijke gedrag. Ik vind het ook leuk alleen het geluid van de harde klappen soms een beetje minder. Onze vriend word zeeziek en weet niet hoe snel die een zakje moet pakken. Gelukkig zijn we bijna bij vaste land. We halen zelfs de boot in die voor ons was waar Vaso op zit.

We zijn blij dat we op vaste land zijn en het weer hebben overleefd hahaha. Ellen Marf Vaso en ik besluiten nog gezellig wat te eten en te drinken voor onze bus vertrekt. We kletsen heerlijk en genieten van de zonsondergang. We nemen afscheid en gaan dan richting het mooie oude Siem Reap