solangeopreis.reismee.nl

Bandoeng

Na weer een lange busreis kom ik aan in bandoeng. Vanaf het busstation zoek ik een taxi die me naar mijn hostel brengt voor een niet te hoog bedrag. Het hostel zit best wel vol dus dat is fijn, hopelijk ontmort ik snel nieuwe mensen, want pangandarang was ik wel heel alleen, niet erg voor een keer maar wat gezeldschap is altijd leuk. Ik zit in een mix dorm in het bovenste bed. Gelukkig is mijn hand al bijna zo goed als over dus kan ik wat beter naar boven klimmen. Ik ontmoet al snel Jack een jongen uit sweden. We bestellen wat eten en amekn meteen plannen voor de volgende dag, we willen namelijk de zelfde dingen zien, dus top datkomt goed uit.

Ik wist niet dat ze hier wendy’s hadden dus we bestellen een lekkere burger. We besluiten niet te vroeg op te staan morgen beetje rust te pakken en dan lekkere de stad in te gaan. Ik chill wat in mijn bed en ga dan lekkere slapen. Uitelapen lukt me niet echt... dus ik ga lekkere rustig ontbijten en douchen. Jack wordt later wakker dus ik wacht tot hij klaar is en dan stappen we op de scooter naar de grote moskee in de buurt die erg mooi schijnt te zijn. Van buiten is die erg groot en mooi, binnen is er alleen niet veel aan. We lopen wat rond in de buurt, en gaan naar een winkel straat die erg druk hoort te zijn waar allemaal leuke winkels zijn. Jammer genoeg alleen vandaag niet hahaha. Dus lopen we terug nasr de scooter en gaan we terug nasr hostel om te kijken wat we verder gaan doen. Er is in de buurt een hele mooie mall met een amusement park op het dak, dat lijkt ons gaaf dus pakken we de scooter en rijden we daar heen. Het is een grote mal met veel grote merken. We lopen wat rond en kijken naar de mooie spullen. Het amusement park is super groot en er zijn zelfs achtbanen. Na alles gezien te hebben gaan we terug naar het hostel en opzoek naar wat eten. We ontmoeten een meisje van ons dorm en gaan daar lekkere mee lunchen.

Ik wil graag oma haar huis opzoeken, alleen regent het... maar ik weet niet of nog tijd heb op een andere dag dus ga ik samen met het meisje op pad. Al heel snel vinden we het. Ik maak veel foto’s, er is niemand thuis en het hek is dicht dus ik kan niet vragen of ik binnen mag rindlopen. We drinken wat bij het redtaursnt er naast en ik bel mama op om haar het huis te laten zien. Het werd een emotioneel maar heel mooi gesprek en ik ben blij dat ik dit met hasr heb kunnen delen. Ik zie een bewaker en die zegt dat ik zondag terug kan komen en dan naar binnen kan. Nou zondag snel maar terug dan. We pakken een Grab terug naar hostel en gaan dan lekker uit eten met Jack. Voor morgen heb ik een tour geboekt naar de witte karter. Dus ik maak het niet te laat.

Ik heb weer een privat tour, we vertekken om 8 uur op de motor, whaa spannend heb nog nooiy schteropgezeten en vind scooter al spannend. Gelukkig rijd die erg goed, wel zijn er een paar inhaal acties waar ik even hard moest slikken en hopen dat niks gebeurd maar na anderhalve uur kom ik eindelijk veilig aan bij de krater. Je word met kleine trucks naar boven gebracht. Boven kan je kiezen of je een mondkapje wilt, het is namelijk een zwavel krater dus het kan aardig stinken, je mag er ook niet langer dan 15 min zijn. Hrt uitsicht is adembenemend. Het water is licht blauw met wit en bergen er om heen. Je kan er rondlopen en veel foto’s maken. De stank valt erg mee. Wel zak ik weg in de oude zwavel... hele schoenen blauw gatver. Ik dscht dat het al hard was en zag allemaal mensen lopen maar nee... hahahah ik zak er weer doorheen. Ben bang dat het niet goed voor je is, dus ik loop snel nog rond en maak wat foto’s en ga dan weer terug nssr de trucks. Ik probeer mijn schoenen wat schoon te maken wat niet helemaal lukt. Dus ik stap maar in de truck naar beneden. Beneden bij mijn guide hoor ik dat het niks ergs is gelukkig maar, daar was ik mijn schoenen goed uit en eet ik wat voor we op de weg terug gaan slingerend naar beneden op de motor.

Het laatste halfuur begint het eat te spetter... we stoppen even om de regenjas aan te trekken, maar gelukkig regend het niet lang. We rijden ook nog even langs het treinstation om te kijken of er nog ticktes te koop zijn voor morgen naar Jakarta, online was alles al 3 dagen van tr voren uitverkocht... ik denken dat ik optijd was maar nee. Helaas zijn er geen ticktes dus terug in het hostel overleg ik met Jack wat te dien, hij gaat namelijk ook die kant op morgen. We besluiten met de bus te gaan. Er gaat er 1 elke uur dus dat is top.

Ik had te horen gekregen over een uitzicht over bandoeng waar je lekker kan eten. Nou dit had ik nooit moeten zeggen, wat een hel was deze weg. Ik was met Jack een Engels koppel en een Duitse jongen. De weg was zooo stijl en smal en overal stenen en gaten op de weg. Elke x dachten we dat we er waren maar nee, de reis zou maar 40 min duren maar was uiteindelijk meer dan een uur. De laatste paar meter sloeg de motor ook af.... dus moesten we duwen, een local legde een steen achter het wiel zodat die niet eeg kon gleiden en toen duwen. Jeetje wat een reis. Het uitzicht was wel heel mooi, alle lichtjes. Het eten okay dus dat was jammer. We hebben onze driver overtuigd om te blijven wachten op ons want anders hadden we geen auto of iets om terug naar beneden te komen. We betaalde hem wat extra, en dat vond die na een tijdje onderhandelen goed. Jeetje wat een avontuur weer. De terug weg was minder eng maar nog steeds erg stijl. Terug in hostel maar tas pakken, ik zou eerst og naar oma haar huis gaan en daarna zouden we naar het busstation gaan, op naar jakarta.

Ik stond betijds op om de laatste spullen te pakken, goec ontbijten en dan snrl naar oma haar oude huis. Daar aangekomen was niemand er. De mensen van het restaurant hielpen mij de guard te vinden, maar die was er niet en ze wisten niet hoelaat die er zou zijn, helaas dan nog maar x goed kijken wat extra foto’s maken en terug naar het hostel. Jack was klaar en wachttenop mij, we bestelde een grab naar het busstation. We moesten even zoeken naar de bus maar gelukkig met wat hulp vonden we de juiste bus. We moesten wel nog 40 min wachten tot die vertrok. En we hadden niet echt veel been ruimte maar wel een goedekope reis naar Jakarta. Hostel hadden we al geboekt midden in de stad, op naar het lastste deel van mijn ris in Indonesië

Pangandaran

Na een bus rit van zo’n 7 uur kwam ik eindelijk aan in pangandaran. Van Egor had ik een leuk hostel doorgekregen dus had die meteen geboekt. Het was er heel rustig er was maar 1 ander meisje en een stel. Maar ze waren allemaal weg... dus ging ik maar een strandwandeling maken, god wat had ik de zee gemist zeg. Ik vond een leuk tentje waar ik wat kon eten met mooi uitzicht over het water en de zonsondergang. Ik heb heerlijke gegeten met een lekkere radler als verfrissing er bij. Daarna liepnik weer terug naar mijn hostel en ging ik de dindin tour boeken, ook deze had ik van Egor doorgekregen door de green valley en green canyon. Ik ben de enige dus krijg morgen een privat tour, super leuk de guide heet Din din zelf en hij spreekt best wat Ned, hij leert Duits, kan wat Frans dus er impressive. Ik ga nog wat schrijven en dan lekker slapen. Om 8 uur word ik opgehaald met de scooter en rijden we eerst naar de green canyon, we rijden door het bos door allemaal leuke kleine dorpjes, waar hij mij kleine familie fabrieken laat zien die kokosnoten verwerken en opak een soort kroepoek. Al deze fabriekjes zijn aan huis. Wel mooi om te zien elk deel van de kokosnoot word gebruikt of verwerkt tot iets. De paden zijn bijna niet begaan baar, modderig of heel veel stenen. maar dindin is een hele ervaren rijder en ben geen enkele keer bang dat er iets gebeurd.

Na tijdje rondrijden komen we aan bij de green canyon. Hier ga ik in de rivier zwemmen, van rotsen af springen en van een touw in het water slingeren. Daarna laten we ons meevoeren door de stroming naar het einde van de rivier, dit duurd zo’n halfuur. Dan gaan we lekker lunchen bij een local restaurantje waar je van soort buffet kan pakken en natuurlijk ga ik voor de Rengdang. Na de lunch gaan we verder op de scooter aan de green valley. Hier wachten we op een groep waar ik aan kan haken omdat dat veel leuker is dan in je eentje. Ik kaan aansluiten bij een groepje indo’s die best goed engels praten. We gaan in een klein bootje de rivier op en we stoppen bij wat rotsen en vanaf daar gaan we in het water tegen de stroming in zwemmen en klimmen, canyoeing word het wel genoemd. We kunnen van wat rtosten springen, sommige stukken zijn best hesvy en gevaarlijk omdat je door de stroming mee genomen kan worden, maar het is zoo gaaf. Op het eind punt springen we in de rivier en laten we ons een stuk meevoeren door de rivier, eerst vond ik het eng maar toen ik het eenmaal deed viel het heel erg mee. We zwommen en klommen weer terug naar de boot. En dan zit de tripmer al weer op. Op de scooter terug naar het hostel. Ik neem een lekkere ralxte massage en dan een ontspannende douche.

Din din zit daarna weer bij het hostel en neemt me mee uit eten, lekkere sate ayam! Daarna inpakken en dan morgen op naar bandoeng, weer zo’n 6 uur in een bus zitten... op naar nieuwe avonturen.

Yogyakarta deel 2

Vroeg uit de veren om een trip tr maken naar de twee grote temepls in yogya, de borobudour en de prambanan. Op de toer gaat 1 oudere man mee van mijn hostel, hij houd van reizen en klimmen maar is 3 jaar geleden gevallen en had zijn voet gebroken waardoor die nu nog steeds soms onder het mes moet en met krukken moet lopen. Super veel respect dat die nog steeds reist ondanks zijn voet. Ook een man uit spanje pikken we op, hij is een beetje apart maar wel aardig.

De eerste stop is de borobudour, je moet aardig wat stijle trappen op maar wauw het uitzicht boven op heel gaaf. Je kijkt uit over de bergen bezaaid met rijstvelden. De tempel zelf is erg groot en indrukwekkend. Van buitenaf ziet is die rechthoekig maar binnen in is die rond. En er zijn meerdere verdiepingen en daar staan een soort van grote bellen op en een aantal buddha’s, dit is tot nu toe de mooiste tempel die ik heb gezien. We lopen er zo’n anderhalve uur rond en maken veel foto’s. We nemen nog even een drankje want we hebben nog wat tijd over, daarna gaan we verder met de bus naar de prambanan. Ik ben heel benieuwd hoe deze tempel is nadat deze zo indrukwekkend was. Eerst stoppen we bij een lokaal tentje om wat te lunchen. Een lekkere nasi goreng gaat er zeker wel in. Vanaf hier is het nog maar 5 min naar de andere tempel. Ook hier hebben we weer 2uur om rond te lopen. Van ver af kan je de tempel al zien liggen en het ziet er magisch uit. De tempel bestaat uit 1 grote torens, 2 middel en nog wat kleinere. Ik word weer veel aangesproken door indo’s om foto’s te maken. Soms zeg ik ja en soms nee ik weet nu echt hoe justin bieber ofzo zich voelt pff wat vervelend soms hahahaha.

Ik ben optijd terug bij het busje en moet nog even wachten op de andere. Dan zit de zag er al weer op. Rond 4 ben ik weer terug in het hostel, Simone gaat naar kook les dus die eet niet mee en zien we vanavond, ik en Relinde spreken af om rond 6te gaan eten. Daarvoor ga ik even mijn foto’s overzetten wat niet helemaal lukt en nog wat schrijven. Ik zet wat muziek op en ineens komt er een leuke jongen naast me zitten Egor uit Duitsland hij is half duits en half Russisch. Hij vind mijn muziek leuk, we kletsen wat en ik nodig hem mee uit om te gaan eten. We gaan naar waroeng ss, een heel lokaal tentje waar je op de grond moet zitten, een hele ervaring zelf al maar waar het eten super lekker schijnt te zijn. We krijgen een briefje mee van het hostel met eten er op die we moeten bestellen. Dit geven we dan maar af en 15 min later staat de tafel vol met lekkere hapjes. We genieten lekker en kletsen over van alles. Hierna besluiten we een drankje te doen, we spelen wat drankspelletjes tot dat Simone zich bij ons aansluit. We drinken nog wat en gaan dan terug naar het hostel om daar te chillen. Ik heb een goede klik met Egor en ook met de meiden. Jammer genoeg heeft hij morgen al de tempels geboekt dus kan die niet met ons mee naar de waterfal en natuurpark. Maar we spreken af weer eat t doen als we terug komen. Het word een late avond masr erg gezellig!!!

Om 8 uur gaan we weg naar de waterval. We hebben een hele leuke jongen die ons er naar toe rijd. Hij is er zelf nog niet geweest dus gaat met ons mee. Super leuk want meestal blijven de drivers in de auto wachten. Onderweg stoppen we voor wat lekkere slechte versnaperingen, en proppen onze driver vol hahaha. De weg naar de waterval was wel eng. Kleine smalle wegen de berg op masr ee hebben het gehaald. Wel lachen onze driver zelf vond soms eng maar hij deed het wel. Eenmaal bij de eaterval waren we allemaal sprakeloos het was zo mooi. De waterval heeft 2 poules waar je in kan zwemmen, beneden en boven waar we eerst naar toe klimmen. Wat een erg mooi was vlak langs de waterval. We maken veel foto’s natuurlijk. De poule boven was niet diep en daar konden we in staan. Hier zwemde we wat en maakte we wat leuke foto’s in het water. Dswrns gingen ee terug naar beneden om daar te zwemmen. Hier kon je autobanden pakken om in te drijven. Hier kon je namelijk niet staan ook. We klommen wat op de waterval en sprongen er van af. Na een uur vervolgede we onze reis naar kalibiru een nationaal park met een mooi uitzicht.

De weg er naar toe was nog erger, we waren bang dat we bijna verdwaald waren maar uiteindelijk hebben we het gevonden. Waten hele stijle wegen naar beneden en boven die vol stenen en kiesels lagen of erg modderig waren. Maar een heel mooi avontuur. 2km voor het park word ons aangeraden om een jeep te huren omdat de laatste kilometer erg stijl blijkt te zijn. Het was best prijzig dus besloten ee met de suto gewoon te gaan. We moesten de airco uitzetten zodat de auto meer capacitiet had voor de steilen wegen. Nou dssr gingen we hoor, de eerste honderd meter gingen wel, wel hele scherpe bochten werd steeds stijler en lastiger. We davhten dat we er eindelijk waren nee moesten we nog zo’n 50 m een super super stijle weg op. Ik en Simone gilde toen die ineens begon te rijden maar we haalde het met gemak. De laatste paar meter moesten we lopen jezus wat eas dit zwaar zeg pfff stukje van paar seconden deden we paar minuten over. Maar eenmaal boven was het uitzicht waanzinnig. Bezaaid met palmbomen en een mooi meer beneden aan de bergen en zelfs de zee in de verte. We gingen even zitten en echt even genieten van dit uitzicht. NatuuRlijk maaktr we ook weer de nodige foto’s.

De weg terug was gelukkig beter te doen. En met een uurtje waren we eeer in hostel. Relinde zat nog even met ons en toen moest ze al weer naar de trein treug naar surabaya waar ze studeerd. Simone en ik gingen de tas pakken en wachten tot Egor terug kwam. We gingen samen eten bij het tnejte waar Simone gister kookkes had. Super lekker gegeten en gekletst. We wilde uit gaan maar waren allemaal zo moe dat we naar hostel gingen en daar lekker gingen chillen. En werd weer een late avond. Ondanks dat we vroeg op moesten want onze tijd in Yogya zat er morgen al weer op. Egor en Simone gingen samen de bromo beklimmen en ik zou naar Pangandaran gaan.

S’morgens nog lekker samen ontbijten en toen afscheid nemen toen mijn busje mij kwam ophalen. We houden sowieso contact met zijn alle het waren een super paar dagen met zijn alle. Ik moest in. Een bus zitten voor 7 uur en zij in een trein voor 12 uur. Op naar volgende avonturen.

Yogyakarta deel 1

Mijn avonturen in Malang zitter er al weer op. S’ochtends pak ik mijn spullen, loop nog even rond met maaike en dan bestel ik een grab naar het station. Je hebt hier 2 verschillende bedrijfen Grab en Go Jek en hier mee kan je taxi’s, scooters, eten en nou veel meer bestellen. Ik moet een uur van te voren op het station zijn en dan met je inchecken dus dit doe ik dan ook. Om 1 uur vertekt mijn trein en het is een rind van zo’n 7 uur. Gelukkig heb ik voor de luxe trein gekozen, dus heel veel beenruimte een lekkere stoel en airco. Zo kom ik die paar uur wel door hoor. Het uitzicht is heel mooi, soms rij je vlak langs de huizen en kan je zo naar binnen kijken, je komt langs rijstvelden, rivieren en bergen. Na zo’n uurtje ga ik ondertussen ook in mijn dagboek schrijven deze moet nodig een update krijgen namelijk. Na wat mooie verhalen besluit ik lekker een serie te kijken en de tijd vliegt voorbij. Om 8 uur heb ik een wekker gezet want om 8.20 kom 8k aan in Yogya. Ik pak mijn spullen en wacht tot ee het station in rijden. Binnen 5 min sta ik buiten en zoek ik een grab scooter. Ik laat hem het afres zien van het hostel en daar gaan we dan. Met backpack en al achterop, gelukkig rijd hij heel voorzichtig. Ze zeggen altijd dat ze de weg kennen maar dat doen ze niet, dus hij moet wel 3x de weg vragen... na zo’n twee keer de zelfde weg op en neer te rijden weet die eindelijk waar die heen moet ik zet hij me af bij mijn hoster Hati hati.

Ik word meteen super leuk ontvangen en word naar mijn kamer begeleid. Hier zitten 2 andere Ned meiden in super leuk. De ene gaat morgen wel al weg maar de andere is ook net aangekomen. Ik pak uit en maak een praatje en dan word ik door een local van het hostel meegenomen naar de reaggea bar, super gaaf! Een jongen uit de US is ook mee, we spelen heel wat drank spelletje en luisteren naar de live muziek. Daarna besluiten we naar Banana te gaan een gay bar. Hier maken we wat dansjes en drinken we wat. Rond een uurtje of 2 besluiten we terug te gaan naar hostel en ga ik lekker naar minn bed.

Ik word betijds wakker en besluit beneden een lekker ontbijtje te nemen. Een heerlijke verse pannenkoek met vers fruit. Ik praat wat met Simone mijn kamer genootje en we spreken af om vanavond wat te gaan eten samen. Zij gaat namelijk vandaag op een scooter tour naar de tempel en ik ga de stad verkennen. Ik loop de hele middag rond in deze geweldige stad. Ik begin bij het paleis maar al snel word ik aangesproken door een aardige local dat de ingang aan de andere kant is. Hij verteld me ook over een expositie van batik dat is een schilder kunst dit sluit alleen om een bepaalde tijd dus raad hij me aan daar meteen heen te gaan als ik dit wil zien. Ik vond het wel interesant dus hij regelde een tuk tuk voor me voor een locale prijs die mij daar heen bracht. Er stonden wel honderden schilderijen. Er wer mij uitgelegd hoe de doeken gemaakt worden en dat er heel veel fake in omloop zijn. Deze kan je herkennen doordat ze aan de achterkant niet doorzichtig zijn en als je besprenkeld met water de kleuren niet uit lopen. Hier kan je ook voor een hele goedkope prijs echte doeken kopen. Ik besluit 3 kleintjes te kopen want ik konniet kiezen. Blij met mijn aankoop vervolg ik mijn trip naar een goedkope souvenir shop die mij aangeraden werd vanuit het hostek.

Na zo’n 10 min lopen kom ik hier aan, ben er even doorheen gelopen maar zag verder niks interessants dus loop ik verder naar wat ik dacht wat het paleis was. Die was dus alleen de ontvangst hal, super groot maar niet heel interessant van binnen, maar wel leuk om gezien te hebben. Jammer genoeg als ik bij het paleis aankom is deze dicht.. mij werd verteld dat het tot half 3 open zou zijn maar dit was tot 2 uur helaas. Ik kom een oud mannetje tegen die mij de weg wijst naar het water paleis. Dit zijn vooral ruines die nog overzijn na de aarbeving, heel gaaf en indrukwekkend om door heen te lopen. Natuurlijk wilt iedereen weer met me op de foto. Zelfs een jonge politie agent, dit vond ik wel leuk dus wil ik ook een foto met hem natuurlijk haha. Mijn maag begon te rommelen dus het was tijd voor wat eten. Beneden bij de ingang van het paleis is er een leuk tentje dus daar neem ik plaats. Toevallig zit de jonge politie agent hier ook met zijn vriend. Ook een ned stel die gitaar speelt en zingt, dus ik heb leuke achtergrond muziek terwijl ik geniet van het lekkere lokale eten. De jongen politie agent kan ook wat gitaar spelen en zingen dus spelen ze samen wat nummers.

Het nederlandse stel kom ik ook weer tegen als ik terug loop door het ester paleis en ze vertellen mij over een ondergrondse tunnel die lijd tot een open plek waar 3trappen 1 worden. Zij brengen mij naar de ingang, helaas heb ik een ticket nodig, zij hadden het al vaak gezien dus gingen verder en ik ging opzoek naar het loket. Bonus foor dit ticket kon je ook nog het gedeelte zien van waar de sultan zijn baderen had. Dit was nog zo goed als in takt, hier kreeg ik een gratis tour door de baderen en vervolgens ook de ondergrondse tunnel.

De birdmarkrt was mijn laatste stop voor ik terug ging nssr het hostel waar ik had afgesproken met Simone tussen 5/6. Heel indrukwekkend maar zo zielig. Allemaal verschillende dieren zoals, vissen, konijnen, reptielen, vogels, katten etc met te veel in kleine kooitjes gepropt. Een man vertelde mij dat alles legaal is alleen dit geloof ik niet helemaal. Op de birdmarkrt zijn er ook wedstrijden voor vogels. Als je rood krijgt betekend dit dat je vogel erg goed is en dat is een ticket naar een hogere wedstrijd. Ze luisteren natuurlijk naar het gezang maar kijken ook naar hoe de vogel er uit ziet en of de veren mooi zijn. Erg interessant om te horen.

Eenmaal terug in het hostel is er een nieuw meisje in onze kamer Relinde ook uit Ned. Super leuk zij gaat ook mee uit eten. Simone was wat laat door traffic maar om half 7 nemen we de taxi naar een leuk redtaurantje ook Jeff van US gaat gezellig mee. Helaas weet de taxi weer eens niet waar die heen moet en luisterd die niet naar onze routing dus stappen we bij een grote straat met eettentjes maar uit en gaan we opzoek naar iets anders. De straat is vandaag afgezet voor een festival dus nu staat de straat vol met tafeltjes waar je kan genieten van je eten en lekkere alcoholische versnaperingen. We maken het niet te laat want morgen moeten sommige van ons zoals ik weer betijds op voor een tour.

Daarover hopelijk vanavond meet want moet nu snel spullen pakken voor me bikr tour! Dikke kus tot snel

Foto’s volgen nog

Malang

De volgende dag gingen Yen ik op de scooter rijden door Malang omverschillende tempels op te zoeken. Ikmoest even inkomen met rijden maar ging al snel goed en gingen we opweg naar de 1e tempel! Het verkeer is wel echt gestoord hier hoor maar daar vertel ik nog apart een keer wat over. Onderweg kom je veel moskeën tegen. Java is moslim in vergelijking met bali heeel anders, maar er zijn ook veel die zonder hoofddoek lopen. Na zo'n halfuur rijden kwamen we aan bij de eerste tempel, heel klein maar wel leuk om te zien, we maken wat foto's en lopen rond en vertrekken dan naar de volgende tempel, maar helaas gaat solange natuurlijk onderuit... bam op het asfalt. Er staat meteen een groep indo's om me heen om me helpen op te staan. Het was gelukkig geen harde val, ik heb wat schaafwondjes op me hand, been en rechter onderarm.. ik spoel ze meteen af met water, dan zeggen ze dat ik moet gaan zitten en krijg een glaasje water. Ik was de rest van de wondjes ook goed en ik krijg meteen jodium over al en watten om het te beschermen. Ik ben net een atractie want iedereen van de straat staat om me heen. Ze zijn wel super aardig want ze helpen me meteen. Ook Yen helpt me de wondjes schoon te maken en kijkt naar mijn scooter, gelukkig alleen wat krasje. De 2e tempel zit om de hoek maar we besluiten eerst terug te gaan om alles goed schoon te maken en af te binden. (Klinkt erger dan het is hoor) dus ik rij voorzcihtig terug met 1 hand die ik niet goed kan bewegen.

Terug in het hostel pak ik mijn EHBO kit en spoel alles nog goed af met water, natte doekjes en daarna alcohol doekjes. Ik verbind de wondjes op me hand en daarna gaan we weer verder, dit x achterop bij Yen. Die me super heeft geholpen ondanks dat ik zo bazig was over hoe me wondjes schoon gemaakt moesten worden. Ik ben als de dood voor infecties. We gaan eerst de tempel dicht bij bekijken, ook deze is weer klein dus blijven we er niet lang. We besluiten terug te gaan naar de andere tempel waar we naar onderweg waren. En kwamen langs de plek waar ik net gevallen was. Na zo'n klein uurtje en smalle stijle wegen komen we er eindelijk aan. We denken eerst dat het een camping is maar als we door lopen zien we de tempel vanzelf. Ook deze is weer klein maar wel leuk om te zien. Op de weg terug eten we een lekker kippetje om onze honger te stillen.Yen is een goede chauffeur en kijkt goed uit en rijd niet te hard.

Terug bij het hostel komt een meisje die er werkt naar me toe en vraagt wat er gebeurd is dus ik vertel het verhaal. Ze weet een goede chinese medicijnen die snel effectief helpt. Dus ik ga maar snel opzoek. Eerst bij de apotheek om de hoek, helaas uitverkocht shittie ik wil dit spul echt graag hebben. Dan maar opzoekn naar de andere apotheek die ze me opgeven, nee helaas weer nier.... maar eindelijk bij de 3e apotheek hebben ze het ik ben zo blij als een kind in een snoepwinkel. We lopen snel terug naar hostel en het meisje van het hostek helpt me. Ze zegt het gaat wel even heel erg prikken maar het helpt wel super goed. Vooruit doe maar, ze houd m'n hand goed vast en giet de medicijnen over me wondjes, de eerste voel ik bijna niet maar dan gaat ze op naar de volgende een grote schaafwon op de bal van mijn hand, eerst voel ik niks maar na paar seconden prikt het ineens en ik gil nog net niet voor paar minuten lang. Na dat je het over de wondjes heen giet droogt het op en word het een soort van dikke zwarte korst, heel vies maarja als helpt maakt mij het allemaal niet uit.

Yen gaat weg om te eten,ik besluit om binnen te blijven zodat ik me hand wat rust kan geven en bestel lekker wat eten waar ik van geniet en ondertussen lekker naar de tv kijk. Yen komt terug met een toetje jammie een soort van pandan cake alleen dan in een rare vorm en wat natter, maar was wel erg lekker.

We gaan niet te laat naar bed, want Yen gaat vannacht de bromo beklimmen en ik wil even wat rusten. En kijk morgen wel weer wat ik ga doen. Jammer genoeg kan ik niet echt uit slapen dus sta ik al betijds op maar doe ik lekker rustig aan deze morgen, beetje ontbijten chillen en dan spullen pakken om een datje naar Batu te gaan. Ik vraag het meisje aan de balie om een go check te regelen (dit is een app waarmee je een taxi, scooter taxi kan regelen of van alles te laten bezorgen) ik ga voor de scooter taxi, om ijn 'angts' te overwinnen en het is 3x zo goedkoop en sneller als met auto. Yen komt net terug dus ik kan 'm nog gedag zeggen voor die een power nap gaat doen en met de trein naar de ijen vertrekt (een vulkaan in zuiden). Ik giet nog wat medicijnen op mijn wonde voor ik ga en verbind het een klein beetje en stap dan achter op de scooter op naar batu. Het is zo'n halfuur tot 3 kwartier rijden. Het is een klein bergdorpje net boven Malang. Ik word afgezet in het 'centrum' waar een klein park is waar ik eerst even wat rondloop. Dan zie ik op mijn maps dat er een amusement park dichtbij is en een zoo dus daar ga ik heen lopen, dit blijkt nogal een klim te zijn. Onderweg kom ik allemaal kinderen tegen die roepen miss miss you're so beautifull miss miss picture?? Miss selfie?? Ik voel me net een celebrity die hier rondloopt. Ik maak wat foto's en vervolg dan me weg naar het amusement park, waar ik langs een paar scholen loop waar ook weer iedereen naar me roept en vraagt waar ik vandaan kom. Best wel apart eigenlijk. Het amusement park blijkt voor kinderen te zijn helaas dus loop ik door naar de Zoo waar ik eerst even wat lunch en dan een ticket koop.

De Zoo is super groot en leuk en de route is heleaal uitgestippeld voor je zodat je niks mist. Ze hebben veel verschillende apen, leeuwen panter en tijgers, reptielen die gevoerd werden dus je zag hoe ze hun prooi vingen, krokodillen, safari zoals olifanten en giraffen etc. En noem maar op. Heel veel dieren werden ook afgebeeld als hoe ze er uit zien in tekenfilms van Disney super leuk om te zien hoe gelijk ze zijn maar ook op hoeveel verschillende manieren ze aan kinderen worden afgebeeld. Na de dierentuin loop je door verschillende kleine pretparken die er aan vast zitten, super leuk hoe ze dat zo combineren. Ze onderhouden ook alles goed en je ziet nergens vuil liggen, want op straat wel anders is....

Bij de ticket zat ook een museum inbegrepen dus daar ben ik ook maar in gegaan. Hier zag je verschillende opgezette dieren, was wel mooi gemaakt hoe ze in de verschillende settingen waren gezet. Wel had ik het snel gezien. Bij de receptie heb ik gevraagd of ze weer een go check konden regelen om terug te gaan naar Malang. Ik hoefde maar 10 min te wachten. Eenmaal terug in het hostel ontmoette ik een Ned meisje, daar ging ik gezellig wat mee eten. Ze was toevallig verpleegster en ging kijken naar me wonden. Er kwam al een korst op dus ik heb de medicijnen er af gespoeld en goed laten drogen. Was echt blij dat het goed aan genezen was, duurt nog wel even maar gaat de goede kant op. Meteen een trein ticket geboekt voor morgen om naar Yogyakarta te gaan, 7,5 uur in een trein maar wel met airco en eten dus top! We kletsten nog wat en gingen toen naar bed. Mijn trein ging pas in de middag dus ik had een rustig ochtendje met pakken en nog even gezellig met Maaike nog wat rondgelopen in Malang. Super grappig zij gaat maandag naar Lapoint surfcamp dus ik heb d'r alle ins en outs gegeven en nu is ze net zo excited als ik. Vanwegen mijn hand neem ik maar een taxi naar het treinstation ondanks dat het maar 15 min lopen is. Ik moet zo'n 45 min wachten en dan komt de trein er aan. Het lijkt net een vliegveld er lopen soort van stewardessen rond die straks eten verkopen in de trein. Ik had een mooi plekje bij het raam, en het was super ruim. Ga wat bij slapen en in mijn dagboek schrijven.

Xxxx

Vlucht en dagje Surabaya en trein rid naar Malng

Ik wilde al om 9 uur ongeveer op het vliegveld zijn want dan had ik genoeg tijd om in te checken, rond te lopen en de vlucht te halen om 12.15. Ik sta liever daar te wachten dan dat ik moet haasten of mijn vlucht mis. Dus mijn wekker ging alweer om 7 uur zodat ik rond 8 uur de taxi kon nemen naar het vliegveld, zodat ik er 9 uur zou zijn. Mijn tas had ik gister al zo goed als gepakt dus hoefde alleen de laatste dingen te regelen, te ontbijten en te wachten om de taxi. Uiteindlijk reed ik om half 10 weg, netjes optijd dus. Het was ongeveer een uur rijden naar Denpasar vliegveld. Alleen de taxi dacht dat ik een buitenlandse vlucht zou hebben dus ik moest het hele vliegveld over lopen om bijde binnenlandse vluchten te komen. Gelukkig had ik meer dan genoeg tijd. Ik vond het zo spannend hoop dat alles goed gaat en me ticket het doet. Toen ik eenmaal door 'douane' was alleen even je tas door scanner heen kon ik inchecken gelukkig klopte alles en was ik met 5 min klaar. Pff wat een last viel er van me schouders het was gelukt hahahah. Nu lekker even rondlopen en zitten. De vlucth was netjes op tijd en 12.15 vlogen we weg. Het is maar 45 min vliegen en het is daar 1 uur eerder dus om 12.15 lande ik ook in Surabaya op Java. Het was letterlijk opstijgen en dalen. Ik schreef wat in mijn dagboek en toen was de vlucht al weer voorbij. Ik wilde niet veel betalen voor de taxi naar de stad dus het duurde even voor ik er 1 had gevonden die het voor een klein bedrag zou doen, met zo'n 45 min was ik in mijn hostel. Een groot netjes hostel met een batterij aan bedden. Ik zag niemand in het hostek dus heb ik mijn spullen gedropt en toen ben ik even wat gaan rondlopen. Er waren 2 monumenten die ik wel interessant vond, uiteindelijk was het iks bijzonders, 1 stond er zelf op een rotonde dus zo goed kon je die niet zien.

Ik heb even lekker sushi en rijst met kip gegeten in een mall en daar wat rondgelopen. Ik besloot om maar 1 nacht te blijven en morgen de trein te pakken naar Malang, want deze stad was niet echt bijzonder en niet veel te zien. Ik ging maar wat in mijn dagboek schrijven en foto's uplaoden in het hostel en daarna lekker slapen en beetje uitslapen. In Ubud had ik een meisje ontmoet in het hostel die uit Surabaya kom en die stuurde mij een berichtje dat als ik iets wilde doen haar kon berichten. Alleen had ik al besloten weg te gaan dus vroeg wel aan haar of ze wist hoelaat de trein naar Malang ging dit was om 11.36 ik dacht dat 11 was dus ik heb me gehaast met inpakken en ben snel naar station gelopen. Ik kwam later dan 36 aan dus dacht dat ik de trein had gemist, gelukkig was pas 10.36 dus kon ik nog een ticket kopen en wchten op de trein. Op het station was het super druk en wist nier precies waar moest zijn, een meisje kwam naar me toen en helpte me en vertelde waar ik moest zijn. Bij het laatste loket nou binnen 5 min had ik mijn ticket en was het wachten op de trein. De rid zou ongv 3 uur duren dus dit was te overzien. Wel had ik economy maar dat moest dan maar. Half uur van te voren moest ik inchecken (ja inchecken) de treinen zijn wat anders dan in NED. Ze doen er ook een stuk langer over omdat sommige stukken slecht spoor is en dan kunnen ze niet te hard rijden. Tijden de rit heb ik genoten van het uitzicht en wat muziek geluisterd. Ik moest mijn bank met 3 andere delen, het was niet heel breed gelukkig wel airco en zacht zitje.

Na 3 uurtjes kwam ik aan op station Malang, nu moest ik opzoek naar wifi om mijn hostel nog te boeken. Alleen was hier bijna nergens wifi. Ik heb wat rondgelopen en toen op het station om het ww gevraagd van het station. De mensen hier zijn zo lief en ze helpen je met alles. De wifi werkte en vond een leuk hostel, toen kwam er een meisje aan omdat ze dacht dat ik niet wist waar ik heen moet om te vragen of ze moest helpen, gelukkig had ik alleen wifi nodig alleen viel die net uit voordat ik geboekt had... shit!! Dus ik ben naar haar toe gelopen en gevraagd of zij wifi had, ze kon me niet helpen maar het meisje dat voor had zat kon haar hotspot open zetten. Nu kon ik snel boeken en opzoek naar een taxi. De taxi was veel te duur want het hostel zat om de hoek metauto echt 5 min rijden, lopen was wel beetje ver geweest maarja helaas is gebeurd. Het hostel is super klein maar heel fijn en hele aardige mensen. Na mijn spullen te hebben weg gezet maakte ik een praatje met een oude franse vrouw die ook in het hostel sliep. Ik hoopte dat er nog wat leuke jongeren waren, tot nu toe zag ik alleen aziaten die geen Engels konden, en ik werd beloond er kwam net een Ned jongen binnen lopen. Hij kwam net uit Yogya met de trein. We gingen samen wat eten, de regenboog buurt bekijken en de chinese tempel tegenover ons. Morgen zouden we ook wat leuks doen samen, nou super fijn. Niet te laat naar bed even wat bij slapen van al het reizen de afgelopen dagen,

Dikke kuss

Ubud

Linn en ik hadden een rustig ochtendje in Uluwatu. Lekker Ontbeten, de laatste spullen gepakt en nog even aan het zwembad gelegen. Om 12 uur checkte we uit en namen we samen een taxi, eerst gingen we haar afzetten bij het surfcamp in Canggu. We kondn nog even kletsen en samen genieten van het uizticht. Het was leuk omnog even een blik op het camp te werpen toen ik Linn afzette. We zouden snel meeten of in Oslo of in Almere. Een dikke knuffel en toen vervolgde ik me weg in de taxi naar ubud. Het was een klein leuk hostel midden in de stad. Ik zette me spullen weg op de kamer waar iemand lag te slapen. We zouden maar met zijn 3e zijn. Daarna meteen de Batur tour boeken voor vannacht. Batur is een vulkaan dicht bij ubud. Het was pas 4 uur dus ik besloot nog even rond te wandelen in de straten van ubud en liep naar de rijstvelden waar ik nog even op een schommel heb genoten van het uitzicht. Wat was deze weg moeilijk te vinden zeg pff, je moest beetje sneeky lang een luxe hotel lopen en dan vond je de trap naar boven.

Om 5 uur besloot ik maar terug te lopen te kijken of er misschien iemand in het hostel was. Hier kwam ik Asma tegen, een vrouw uit Marokko. Ik vertelde dat ik morgen naar de holy spring tempel wilde, en zij was dat ook van plan dus besluiten we contact te houden morgen als ik terug kom van mijn grote klim om samen te gaan. Super leuk! Het begon te regenen maar moest nog wat eten, dus ik rende het eerste beste restaurantje in en bestelde een lekkere pizza met een alcoholische versnapeing. Nog even gezellig met juud gebeld en toen maar terug lopen en me klaar maken voor bed, ik moet namelijk om 1 uur al op want om 2 uur word ik opgehaald. Ik kwam niet echt goed in slaap maar heb gelukkig nog 3 uurtjes kunnen slapen tot mijn wekker ging. Om 1.45 stond ik klaar omopgehaald te worden. Maar het duurde maar en duurde maar en kwam niemand... en stond een bel bij de receptie maar heb wel 10x gebeld maar niemand kwam, dan maar de telefoon nummers proberen, gelukkig bij de 2e kreeg ik iemand aan de lijn. Hij zou voor me navragen en mij terug bellen. Ik was blij alleen toen ik ophing dacht ik maar hoe dan??? En toen ging er ineens een telefoon af bij de receptie, dus nam die maar op, gelukkig het was de zelfde man en ze zouden er aankomen. Om 2.45 zat ik eindelijk in de bus. We waren met 6 man, een koppel uit US, een meisje uit USen vrouwtje uit Rusland. Eerst gingen we nog kopje koffie en thee drinken en kregen we ons ontbijt mee. Daarna startte onze reis naar de Batur vulkaan. Probeerde wat te slapen in bus maar lukte niet helemaal dus kletsen maar wat met de andere. Het regende echt pijpen stelen en begon erg mistg te worden, hopen op een mooie zonsopgang. Eenmaal aangekomen aan de voet van de vulkaan was het droog. Tijd voor plas pauze en we kregen zaklantaarns mee en toen kon de klim beginnen. 2 uur naar boven en de zonsopgang kijken en dan 2 uur weer naar bendenen klimmen. eerste uur zou alleen stijl lopen zijn met wat stenen en zand en 2e uur echt klimmen. Pfff wat was dit zwaar zeg jeetje ik moest om de zo veel tijd echt even een pauze nemen hoor om bij de komen, hartslag naar beneden te halen en op adem te komen..... vooral he klimmen is erg zwaar. Onderweg naar de top word het steeds mistiger. Gelukkig hebben we een hele aardige en leuke tour guide die ons helpt bij de moeilijke stukken en ons dingen verteld. Na 3x pauze te hebben gehouden begonnen we aan het laatste stukje klimmen. We waren net op tijd voor de zonsopgang en wauw wat was dit gaaf en mooi zeg. Als je boven bent en het uitzicht ziet vergeet je de hele klim die zo zwaar was, het was het het dubbel waard. De hemel kleurde mooi oranje roze en de ene seconden kon het mistig zijn maar de andere seconden was het ook zo weer weg. We maakt even wat foto's en genoten van het zicht. Ook kon je vulkaan Angung zien liggen die nog steeds actief is hopelijk barst die niet uit.

Na even gezeten te hebben liepen we stukje naar beneden naar de krater toe, wat een apart zicht zeg zo'n diep gat met allemaal verhard lava steen er in. Ook kon je warmte bronnen voelen van de vulkaan. Ook waren er enge monkeys op de top waar ik maar lekker uit de buurt bleef, maar de rest wel mee op de foto wilde. Na zo'n uurtje op de top begon onze klim naar beneden. Gelukkig niet zwaar alleen lastig omdat je ged moet uikijken waar je je voeten zet. Gelukkig helpt onze lieve guide ons goed. Het enige waar je last van krijgt is je nek omdat je de hele tijd naar beneden kijkt. Gelukkig kunnen we op de terugweg halverwegen over eengeasvalteerde weg lopen langs allemaal groente gewassen. Terug beneden vraagt onze guide of we een formulier in willen vullen over hoe hij hed deed, natuurlijk allemaal excellent. Toen in busje terug naar hostel. Proberen wat te slapen maar lukt niet helemaal. We nemen 1 voor 1 afscheid van elkaar. Ik was zo rond 10 uur weer terug bij het hostel. Ben gaan douchen en toen met Asma afgesproken. We zouden een scooter taxi zoeken om ons naar de holy spring tempel te brengen.

Het duurde even voor we er een hadden gevonden die geen to hoge prijs gaf. Het was zo'n halfuurtje rijden met de scooter en de chauffeurs zouden een uur buiten op ons wachten. We kregen een sarong van daar aan. Het was niet heel groot maar wel indrukwekkend om te zien. Je kan ook een ritueel doen hier moet je alleen weer een speciale sarong voor aan doen. Ik doe dit en Asma kijkt alleen. Je moet 3 baden af gaan van links naar rechts. Natuurlijk wist ik dit nog niet toen ik er in ging omdat niemand het uitlegt dus ik begon aan de verkeerde kant hahaha. Je moet je gezicht 3x spoelen, daarna je hoofd en vervolgens je mond dit doe iik alleen niet. Een vrouwtje achter mij legde mij dit uit en het is voor geluk of gezondheid ligt er aan waar je voor bid. Ik houd het maar bij 1 bad want ik had het verkeerd om gedaan, nu maar hopen dat ik geen rare spoken achter me krijg omdat ik het fout heb gedaan hahaha. We lopen daarna nog wat rond en gaan dan terug naar de scooter taxi.

Terug in Ubud lopen we nog even over de markt, we lunchen waten dan gaan we lekker naar het hostel. Ik ontmoet een nieuw meisje in het hostel uit Litouwen. We kletsen wat en besluiten samen gezellig wat te eten s'avonds. We kletsen wat over onze reizen en wat we in het dagelijks leven doen. We willen beiden betijds slapen want moeten morgen vroeg op om onze reis voort te zetten. Zo spannend morgen vlieg ik naar Surabaya, hoop dat alles goed gaat. Ik trek er een paar uur voor uit om er te komen en in te checken etc.

Uluwatu

Boot reis

De boot kwam een uur te laat dus heb een uur in de zon staan wachten met alle andere. Ik had een beetje last van mijn maag dus niet veel gegeten bij het ontbijt... ik kreeg toch beetje trek en wilde wat suikers binnen krijgen. Dus ging ik maar even naar het supermarktje tegen over de wacht plek, kocht en lekker koud colatje en een redvelvet magnum, jammie nog nooit gezien. Ik loop de winkel uit en er word omgeroepen dat de boot er is dus we moeten met onze spullen zo'n 20 meter verder op naar de boot toe en onze tassen afzetten. Shit geen tijd voor ijsje dus, snel spullen pakken wat moeilijk ging met mijn handen vol en lopen naar de boot. We moesten even wachten tot de boot was aangelegd dus ik dacht nu is het tijd om snel mijn ijsje te eten, natuurlijk helemaal gesmolten dus het droop aan alle kkanten langs me handen, maaar hij was wel lekker. Super lief toen kwam er een aziatisch mannetje met vochtige doekjes zodat ik mijn handen kon afvegen en mijn tas kon schoon maken waar ook wat op gevallen was. Ik voelde me gelukkig na de cola wel stuk beter, nu maar hopen dat op de boot niet naar toilet hoef. We gingen eerst nog mensen ophalen op gili air en lombock en daarna gingen we richting Bali. Ik had om een ticket gevraagd naar Sanur, en expliciet gevraagd of de boot daar heen ging en ja dat zou die, niet dus dus kwam aan in padang bai moesten we er allemaal af en bleek het dat je met een shuttle bus moest maar dat zou 4 uur duren en ik moest naar Uluwatu. Gelukkig kende ik iemand op de boot en die zei dat ik een taxi moest nemen, dus ik ging rond vragen en er was wel iemand die mij wilde brengen. Prijs afgesproken en toen wachten op mijn bagage, naar paar minuten kwam mijn tas de boot uit en was die chauffeur zo lief om mijn tas te dragen, we moesten eerst stukje op de scooter naar zijn auto, prima. Dit duurde zo'n 5 min en toen zaten we al in de auto onderweg naar Linn in Uluwatu.

Na zo'n anderhalf uur in de taxi kwamen we aan in Uluwatu nu nog opzoek naar hotel, gelukkig zagen we snel een bordjes met welke kant we op moesten. Linn was al in het hotel, dus ik hoefde niet in te checken en kon zo door lopen naar kamer 201. We hebben even bijgekletst en zijn toen gaan lunchen/ avond eten want was al wat later in de middag. Daarna zijn we stukje gaan lopen en kwam we bij een super mooie soort van beach cllub uit, met een geweldig uitzicht over de zee. Het was net 2 weken open dus nog niet erg druk, maar was een eweldig vieuw en mooi aangekleed. Heerlijk even gelegen en gedronken. In het donker terug gelopen naar het hotel en daar lekker gaan chillen en betijds bed in gegaan.

Linn was al vroeg op ik bleef nog even liggen. Om 8 uur stond ik ook op en maakte we ons klaar voor een mooie dag. Eerst naar strand, we smeerde ons goed in en namen een taxi naar padang padang (wat bleek om de hoek te zijn en hij nam ons naar het nieuwe padang padang wat een stukje verder op was) we moesten wat betalen om naar benden te mogen, het was een stijle trap langs de rots cliffen naar beneden, maar wat een uitzicht super mooi met mooie cliff wanden en rotsen in de zee, na wat foto's kleding uit en lekker water in af koelen. Er waren wat surfers bezig dus we waren aan kijken hoe ze het deden enlekker gezond. We wilde het echte padang padang beach nog zien dus we besloten te gaan en daar heen te lopen, pff wat was dit zwaar heuvel op en af en op, maaar we vonden het en het was het waard. Weer een lange trap naar benden, dit strand was een stuk groter en langer. Maar wel veel hogere golven. We bleven hier zo'n klein uurtje voor we terug gingen naar het hotel om te douchen en ons om te kleden.

Aangekomen in hotel waren we best wel verbrand, en ik had me nog wel meerdere keren ingesmeerd alleen me borst niet stom... nu heb ik tijger strepen op me borst omdat ik een bikinie met streepjes aan had, ziet er heeeel stom uit maarja niks aan te doen. We zijn even gaan douchen en toen gaan lunchen bij single fin om de hoek nog geen 5 min lopen. En wat een gaaf uitzicht hadden we hier op alle surfers en de mooie hoge golfen. Er waren wel zeker 50 tot 60 surfers in het water, super gaaf om te zien hoe ze de golfen pakte en uitreden of somst crashte. We namen lekker taco's en kletste wat. Ik belde Roos nog even omdat ze gister jarig was maar ik haar niet te pakken kreeg. Even leuk gekletst en toen snel naar Uluwatu tempel.

De taxi chauffeur was super lief en nam ons mee door de hele tempel heen, hij hielp ons ook bij de enge apen die hier waren. Linn was dorstig en nam slok van flesje en toen liepen we verder en pakte een aap het gewoon af maakte het flesje open en dronk toen net als wij doen zo grappig om te zien hoe slim die besten zijn. De tempel had een mooi uitzicht ook weer over de zee. De chauffeur kocht voor ons ticktes om de vuur ceremonie bij te wonen.we waren al vroeg gaan zitten voor goede plekken. Het was spectaculair om te zien, een hele groep mannen zaten op de groten en danste met hun bovenlichaam en arme en maakte de hele tijd de zelfde geluiden voor een uur. Ze zaten om een pilar heen met vuur, hier omheen danste balinesen vrouwen en andere figuren die goden voorstelde. Het was super gaaf om te zien en mee te maken. Alleen heel jammer tussendoor gingen een aantal mensen weg, dit vond ik zo onbeleefd maarja wat doe je er tegen. Na even zoeken vonden we onze taxi chauffeur en gingen we weer terug naar het hotel. We namen een duik in zwembad en gingen toen lekker slapen. Athans zei, ik probeerde mijn foto's over te zetten maar wifi was niet zo goed. Moest hostelboeken voor ubud en een vlucht naar java. Zo spannend maar was gelukt.

We hoefde pas 12 uur uit te checken dus in iochtend nog lekker ontbeten samen en bij zwembad gehangen. Daarna ingepakt en samen taxi genomen, zij terug naar het surf camp en ik daarna door naar Ubud voor mijn laatste 2 dagen in Bali.

Ik zet zo snel mogelijk foto's bij dit verhaal. Ik heb gister wel wat foto's geplaatst maar niet alles wilde laden dus er staan vandaag wat nieuwe bij! Dikke knuf Solange