solangeopreis.reismee.nl

Vliegreis Cambodja en Phnom Penh

Ik ben inmiddels thuis, maar ik zal mijn verhalen afmaken dus jullie hebben nog wat te goed en kunnen nog even genieten van mijn verhalen ondanks dat ik al terug ben in ons koude kikkerlandje!

Egor en ik staan op tijd op om naar het vliegveld te gaan. hij vliegt wel wat uurtjes eerder dan ik maarja dan ga ik maar even lekker het vliegveld verkennen. Een taxi is te duur dus gaan we naar de metro. We proberen onze ov-kaart op te laden met de pinpas maar dat doet die niet heel raar want er staat toch duidelijk martercard en visa, komt er een vrouwtje naar ons toe nee kan niet pas kan niet. wij Hoezo niet staat er op nee kan niet. Godver en nu we proberen de andere zegt ze nee kan ook niet, nou dan maar pinnen en rennen naar boven er komt een trein aan maar we denken dat het de verkeerde is niet dus. We wachten op de volgende en hopen dat de metro door rijd. Het zijn niet heel veel haltes maar we moeten nog wel een x overstappen. eindelijk op het vliegveld rennen we naar de balie, shit hij moet in een ander deel zijn en daar moeten we met een skytrain heen. wij snel er heen rennen gelukkig komt die er et aan en duurt het maar 2 minuutjes. Snel zoeken naar de juiste bali en dan er heen rennen. Gelukkig is er nog eencounter open en kan die zijn tas nog inchecken. Daarna nemen we even rustig afscheid en zwaai ik hem uit. Hij gaat nog 3 daagjes naar Kuala Lumpur en ik op naar mijn broer in Cambodja. Ik heb nog wat tijd te doden dus haal wat te eten en ga rustig zitten. Net voor opening van de counter ga ik er alvast staan voordat het druk word. Ik ben gelukkig als een van de eerste aan de buurt. alles verloopt goed tot dat ik ineens een visa nodig heb. Dus ik vraag waarom ik stap alleen over, maar omdat ik mijn tas moet ophalen en door de douane moet en weer mijn tas opnieuw moet inchecken kom ik officieel het land in en heb ik een visa nodig.... fuck goedkopen vluchten. shit en nu...? Gelukkig kan ik een visa regelen binnen 10 min benden. Ik als een speer naar de lift naar benden en rennen met me karretjes naar het visum locket. Ik word meteen geholpen gelukkig en ze regelt alles. Nu de vraag welk visa wil ik ik moet weer het land in dus kan beter een 3 maanden aanvragen met dubble entry want dan hoef ik in Cambodja niet weer een visa te regelen, maar als ik de prijs hoor schrik ik en kan ik wel janken bijna 300 euro omdat het een visa is binnen 10 min als je paar dagen wacht dan is die maar 50 euro, maatja die tijd heb ik niet. Dan maar een maand visum met enkel entry voor deze keer en regel ik in Cambodja wel een nieuwe. Dat s geen probleem zegt ze. Ook deze prijs schrik ik van maar het moet. Ik ben weer 110 euro lichter. Ik krijg de juiste papiern mee en race weer naar boven, want ik moet ook nog geld pinnen voor als ik het land binnen kom want dan moet ik 10 dollar betalen en ik moet pasfoto's maken. Gelukkig gaat de counter nog lang niet dicht na het hele vliegveld rond gerend te hebben kom ik weer aan bij de incheck balie, alles is goed en ik mag mijn bagage inchecken en door de douane. Ik kan echt wel janken maar het is me gelukt en we leren er weer van.

de vlucht heeft wat vertraging ook nog dus we moeten langer wachten. Ik hoop dat die oprijd aankomt want ik heb maar 3 uur overstap tijd en ik moet mijn visum daar regelen en op wachten voor ik door de douane kan. Eenmaal geland heb ik nog maar 2 uur de tijd niet veel dus. Ik ren naar beneden, gelukkig staat er iemand met een bordje met mijn naam er op ze regelt alles voor me ik moet zo'n 15 min wachten en dan heb ik 'm hoor mijn hele dure visa die ik maar voor 30 min ga gebruiken om alleen mijn bagage op te halen en weer door de douane te terug te gaan om mijn andere vlucht te halen.... de rij voor paspoort controle is niet normaal lang maar gelukkig gaat het sneller dan ik denk. Ik ren naar beneden om mijn bagage te halen en vraag waar ik moet zijn om weer in te checken. Natuurlijk moet ik helemaal naar boven 2 trappen op naar buiten om vervolgens weer naar binnen te gaan en dan de counter te zoeken. Wel een avontuur hoor, maar ik red het nog net op tijd. Er staat een hele aardige man achter mij in de rij waar ik mee aan de praat raak, hij vraagt om de stoel naast mij zodat we gezellig in het vliegtuig ook kunne kletsen hahaha vooruit dan maar. Ik ben helemaal gestrest en hij koopt voor mij een biertje en we proosten op onze leuke tijd in Cambodja die er aan komt. Ik ben alleen blij dat ik het gehaald heb. De vlucht verloopt prima en we komen netjes op tijd aan in Phnom Phen. Ik heb alleen geen geld bij me om aan de douane te betalen om het visum te krijgen en geen foto's maar de man die ik heb ontmoet ik zo aardig om dit voor mij voor te schieten en foto's ach die hebben we niet eens nodig ze zijn makkelijk dit keer. Ik krijg mijn visum binnen 10 min en haal dan mijn bagage op een loop naar buiten. En daar staat die hoor Marvin klaar met de camera om foto's van mij te maken hoe ik het vliegveld uit loop. Wat fijn om elkaar weer te zien en dit avontuur samen aan te gaan. Hij heeft een tuktuk voor ons die ons naar ons hostel brengt. ik check in drop mijn spullen en dan gaan we lekker eten en wat drinken.

We beginnen in de bar van ons hostel Mad Monkey's waar we wat slotjes en drankjes doen en gaan dan verder naar een club niet ver van het hostel vandaan. We ontmoeten leuke mensen waar we lekker mee dansen en los gaan. We maken het niet al te laat want ik ben moe van de vlucht en Marvin is nog een beetje jetlagged. De volgende dag huren we een scooter en gaan we naar de killingfields wat een stukje rijden is vanaf het stad centrum. Het is heel erg indrukwekkend. Het gaat over de rode Khmer die hier 40 jar gelden hebben gevochten voor Pol Pot. Hij liet alle slimme Cambodjanen of die er slim uit zagen doordat ze een bril hadden of zachte handen dus ze werkte niet op het land uitmoorden. Om en eigen rijk op te gaan bouwen. In de killingfields zijn deze mensen gemarteld en gedood ik zal niet de detail vertellen want die zijn gruwelijk. En dit is nog maar 40 jaar geleden en niemand wist dat dit gebeurde toen der tijd. Ook baby's zijn vermoord omdat ze de roots weg wilde hebben ze waren bang dat anders de kinder later revenge zouden nemen. Hierdoor komt het dat Cambodja zo'n arm land is alle slimme mensen zijn vermoord. We ontmoette hier vrienden van Marvin en een jongen die we gister tijdens het uitgaan hadden ontmoet. Na de killing fields gingen we naar de genocide prison die midden in de stad stond, samen met de jongen die we gister hadden ontmoet. Ook weer zo'n nare maar indrukwekkende plek. Een plek die vroeger een school was maar waar Cambodjanen vast werden gehouden, gemarteld en ondervraagd. Niet alleen oudere maar ook kinderen, vrouwen en baby's.

Eenmaal terug bij het hostel zijn we met een groepje lekker wat street food gaan eten en hebben we besloten samen naar Kampot te gaan morgen.

Reacties

Reacties

Mams

Wow echt erg hé wat allemaal gebeurd is in Cambodja. Vreselijk. Het zal nog wel even duren voor dat dat land weer een beetje bijgetrokken is

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!